Bewuste overtreding uit tijdsgebrek

Uit de analyse van Infrabel blijkt dat meer dan 45 procent van de spoorlopers bewust kiest voor een gevaarlijke ‘korte weg’. Antwerpen-Centraal, Antwerpen-Berchem, Antwerpen-Luchtbal, Mechelen en Duffel zijn al jaren uitgesproken hotspots. 

“Wie denkt tijd te winnen door de sporen zomaar over te steken, brengt zichzelf en anderen in levensgevaar. Eén moment van onoplettendheid kan fataal zijn,” aldus Cuylaerts.

Nieuwe beveiligingstechnieken komen eraan

Om het aantal incidenten terug te dringen, investeert Infrabel stap voor stap in extra beveiliging. In Antwerpen-Centraal worden momenteel alle tunnels uitgerust met geavanceerde inbraakdetectiesystemen, die tegen eind 2025 operationeel moeten zijn. Cuylaerts wil dat nauwgezet blijven opvolgen. “We mogen niet wachten tot er opnieuw iets ernstig gebeurt. Spoorveiligheid vraagt constante aandacht.”

In Antwerpen-Luchtbal komt in 2027 een bijkomend beveiligingsproject, en in Mechelen en Berchem worden de perrons verhoogd, werken die in 2029 en 2030 gepland staan.

Sensibilisering nodig

Cuylaerts benadrukt dat die investeringen pas echt effect hebben wanneer ze hand in hand gaan met gerichte sensibilisering. Ze verwijst naar de recente campagne waarbij minderjarige spoorlopers kunnen kiezen tussen een boete of een educatieve sessie over spoorveiligheid.

“Dat is een sterke aanpak. Wie de impact begrijpt, denkt hopelijk twee keer na voor hij opnieuw zo’n risico neemt.,” besluit Cuylaerts.