De NMBS voorziet een duidelijke procedure. Gevonden voorwerpen blijven zeven dagen beschikbaar in een station en worden daarna overgebracht naar een depot, waar ze nog vijftig dagen worden bijgehouden.
Toch blijkt dat een aanzienlijk aantal voorwerpen nooit wordt opgehaald. In 2025 ging het om 8.591 items, waarbij de eigenaar werd gecontacteerd. “Het systeem bestaat, maar moet ook in de praktijk goed werken. Als duizenden voorwerpen blijven liggen, moeten we ons de vraag stellen waar het beter kan,” aldus Cuylaerts.
Wanneer voorwerpen niet worden opgehaald, krijgen ze vaak een tweede leven. In 2025 werden 21.902 voorwerpen geschonken aan vzw Spullenhulp.