De reservetrein kwam er na aanhoudende problemen op de lijn richting Noorderkempen, die het afgelopen jaar sterk toenamen. De maatregel werpt nu duidelijk zijn vruchten af.
Tussen 4 februari en 8 maart werden 121 afschaffingen geregistreerd, waarvan 75 konden worden opgevangen door de reservetrein. Dat is in twee op de drie gevallen een oplossing. Gemiddeld werd de trein 2,4 keer per dag ingezet, in 49 gevallen ging het om een vervaging van de EuroCity.
“Het is een tijdelijke oplossing, maar wel één die door de regio heel hard wordt gewaardeerd,” zegt Cuylaerts. “Voor veel pendelaars maakt dit een wereld van verschil op momenten dat het fout loopt.”
Volgens minister Crucke is het aantal effectieve afschaffingen hierdoor merkbaar gedaald. Toch blijft het systeem niet sluitend. In dezelfde periode konden verschillende afschaffingen niet worden opgevangen, bijvoorbeeld wanneer de lijn volledig geblokkeerd was.