Cijfers tonen nut van het systeem

Tussen oktober 2024 en eind april 2025 kwamen via het nummer 1711 in totaal 28 waarschuwingen binnen die geleid hebben tot het preventief stilleggen van treinverkeer. In 15 gevallen gebeurde dat met onmiddellijke stopzetting via het GSM-R-alarm omdat er effectief een trein in aantocht was, bijvoorbeeld bij een auto op de sporen of een zelfmoordpoging. In 13 andere gevallen werd het verkeer stilgelegd als voorzorgsmaatregel.

“Deze cijfers tonen aan dat het 1711-nummer een verschil maakt,” zegt Cuylaerts. “Met één telefoontje kan je letterlijk levens redden. Maar dan moet dat nummer wel op het juiste moment en op de juiste plaats zichtbaar zijn.”

Noodnummer nog altijd niet zichtbaar in de trein

Cuylaerts vroeg in december 2024 aan toenmalig minister Gilkinet om het noodnummer zichtbaar te maken op de informatieschermen in de trein. Vandaag, bijna een jaar later, is dat nog steeds niet het geval. 

“Het nummer staat op stickers aan overwegen en in de app 112, maar dat is niet genoeg,” zegt Cuylaerts. “Reizigers moeten snel en zonder twijfel kunnen reageren als ze iets verdachts zien langs het spoor. Als je door het treinraam een suïcidale persoon ziet of een auto die vastzit op een overweg, dan moet je meteen weten wie je moet bellen. Nu moet je maar hopen dat je dat nummer toevallig kent.”

Volgens Cuylaerts zou zichtbaarheid in de trein ook zorgen voor bredere bekendheid. “Als je het nummer systematisch toont op de schermen, gaan meer mensen het kennen. En hoe bekender het is, hoe sneller mensen kunnen reageren. Dat voorkomt niet alleen vertragingen, maar mogelijk ook levensgevaarlijke situaties.”

Helft van de oproepen onterecht

De minister gaf ook mee dat gemiddeld 800 oproepen per maand binnenkomen via het nummer 1711. Uit een recente evaluatie blijkt dat slechts 46 procent van die oproepen gerechtvaardigd is. Meer dan de helft betreft vergissingen of onterechte meldingen.

“Dat toont dat er nog altijd nood is aan duidelijke communicatie,” aldus Cuylaerts. “Het doel is niet om meer oproepen te krijgen, maar om sneller de juiste oproepen te krijgen. En dat lukt alleen als mensen goed begrijpen waarvoor het nummer dient en wanneer ze het moeten gebruiken. Die uitleg moet kort, helder en overal zichtbaar zijn.”