Steeds meer online

De cijfers tonen aan dat steeds meer treinreizigers hun ticket via digitale kanalen aanschaffen. Waar in 2015 nog 54 procent van de reizigers hun ticket aan een loket kocht, zakte dat in 2020 naar 20 procent en in mei 2025 zelfs naar slechts 6,5 procent. De verkoop via digitale kanalen en de ticketautomaten is ondertussen dus gestegen tot meer dan 90 procent. Loketten zijn niet langer rendabel en sluiten daarom steeds vaker de deuren. “We mogen niet vergeten dat deze evolutie een aanzienlijke groep reizigers uitsluit, vooral ouderen en mensen zonder digitale vaardigheden." zegt Cuylaerts

Lokale handelaars als oplossing

Om deze problematiek aan te pakken, stelt de N-VA voor om TreinPunten te introduceren bij lokale handelaars zoals krantenwinkels, tankstations of supermarkten, of bij het postkantoor of gemeentehuis in de buurt. "Dat model bestaat al succesvol bij De Lijn en kan dus ook perfect werken voor de NMBS," legt Cuylaerts uit. "Zo garanderen we dat iedereen een fysiek verkooppunt in de buurt heeft, zelfs als de loketten sluiten. Ons voorstel is geen steun voor het sluiten van loketten, maar wel een manier om de gevolgen voor de reizigers te verzachten. Dat lokale handelaars zo meer klanten kan trekken is een leuke bonus"

“TreinPunten zullen ervoor zorgen dat ook wie niet digitaal vaardig is, makkelijk zijn of haar treinticket kan blijven kopen," besluit Cuylaerts. "Zo blijft het openbaar vervoer voor iedereen toegankelijk, wat voor ons een absolute prioriteit is."

De volledige resolutie leest u hier.