Pakkans blijft laag zonder poortjes

Vandaag worden reizigers enkel gecontroleerd door treinbegeleiders en Securail-agenten. Volgens Cuylaerts laat dat te veel ruimte voor zwartrijden. “Goede controle is een absolute basisvoorwaarde voor een betrouwbaar spoor. Nu is de pakkans te laag. Dat ondermijnt niet alleen de inkomsten, maar ook het rechtvaardigheidsgevoel bij reizigers die wél betalen,” zegt ze.

In andere Europese landen zijn toegangspoortjes intussen wijdverspreid. “Nederland en het Verenigd Koninkrijk tonen dat het perfect mogelijk is om op een moderne en klantvriendelijke manier met poortjes te werken,” aldus Cuylaerts. “Ook in onze eigen hoofdstad worden ze al succesvol gebruikt in de metro en aan de luchthaven.”

Vragen bij evaluatie NMBS

Uit het antwoord van minister Crucke blijkt dat de NMBS de installatie van toegangspoortjes heeft onderzocht in minstens achttien grote stations, waaronder Antwerpen-Centraal, Brussel-Zuid en Gent-Sint-Pieters. Maar volgens de spoorwegmaatschappij zouden de financiële en logistieke drempels te hoog liggen. Naast de installatie- en onderhoudskosten vreest men ook voor praktische gevolgen, zoals minder passage langs winkels of belemmering van de doorgang tussen stadswijken.

Cuylaerts wil daar meer duidelijkheid over. “Ik wil het evaluatierapport van de NMBS inkijken. Op basis daarvan kunnen we bekijken of de afweging correct is gebeurd. Wat mij betreft is het debat allesbehalve gesloten. Als we het spoor sterker willen maken, dan moeten we ook durven kiezen voor een performante en eerlijke ticketcontrole.”