Lichte stijging ten opzichte van vorig jaar

In totaal telde Infrabel vorig jaar 646 meldingen van spoorlopen. Dat is een lichte stijging tegenover 2023, toen er 632 gevallen waren. Bij die incidenten vielen vijf doden en drie zwaargewonden. De meeste meldingen kwamen uit de omgeving van grote stations zoals Brussel-Zuid, Brussel-Noord, Gent, Antwerpen-Centraal en Schaarbeek.

De oorzaken zijn uiteenlopend, maar vaak alarmerend. Mensen steken de sporen over om een kortere weg te nemen, maken een wandeling of gebruiken het spoor als ontmoetingsplaats. “Als het spoor een verzamelplaats of wandelroute wordt, dan zetten mensen hun eigen leven op het spel”, waarschuwt Cuylaerts.

Oproepnummer 1711 voor gevaarlijke situaties aan overwegen

Spoorlopers brengen niet alleen hun leven in gevaar, maar verstoren ook de veiligheid en stiptheid van het volledige treinverkeer. Om sneller te kunnen reageren bij incidenten  aan overwegen, lanceerde Infrabel eind 2024 het noodnummer 1711. Via dit nummer kunnen omstaanders onmiddellijk incidenten melden, zoals een persoon of voertuig op het spoor. Dankzij de unieke code op de sticker weet de verkeersleiding exact waar het probleem zich voordoet en kan er snel worden ingegrepen.

Cuylaerts noemt het nummer een stap vooruit, maar wijst op het belang van blijvende zichtbaarheid. “Er liep al een campagne, maar veel mensen kennen het nummer nog niet,” zegt ze. “Ik heb voorgesteld om 1711 ook op de infoborden in de treinen te vermelden. Dat is een eenvoudige en zichtbare manier om reizigers te informeren. Tot vandaag is daar helaas nog geen gevolg aan gegeven, maar ik blijf het aankaarten. Veiligheid moet een absolute prioriteit zijn.”