Publieke controle blijft verzekerd

Het wetsvoorstel van N-VA maakt het mogelijk om partners aan boord te halen, maar wel zonder de publieke controle los te laten. De overheid blijft in het voorstel meerderheidsaandeelhouder, met 50 procent plus één aandeel. “Dit is geen verkoop ten voordele van de begroting,” benadrukt Cuylaerts, “maar een structurele hervorming om de NMBS toekomstbestendig te maken.”

De partij wil komaf maken met wat ze noemt een logge bestuursstructuur en een gebrek aan klantgerichtheid. “We hebben nood aan slankere processen en een performanter kader. Maar dat krijg je niet zomaar intern geregeld. Daarom pleiten we ervoor om ruimte te maken voor een partner die mee kan investeren in een betere dienstverlening.”

Leren van andere overheidsbedrijven

De N-VA verwijst naar eerdere hervormingen bij bedrijven als bpost en Proximus, waar een gedeeltelijke privatisering heeft bijgedragen aan modernisering en een sterkere focus op de klant, zonder dat de overheid haar zeggenschap verloor. “Net zoals bij die bedrijven willen we dat ook de NMBS zich ontwikkelt tot een efficiënt en slagkrachtig overheidsbedrijf in een concurrentiële omgeving,” aldus Cuylaerts.

Voor infrastructuurbeheerder Infrabel verandert er niets. Die blijft volgens de partij terecht in publieke handen, als “kritieke infrastructuur”. “De grootste spoorhervorming in honderd jaar staat voor de deur,” besluit Cuylaerts. “Met dit wetsvoorstel zorgen we ervoor dat ons land daar klaar voor is.”

Het Nieuwsblad schreef hier het volgende over. Lees het artikel op hun website.