Stijgende trend

De stijging van het aantal incidenten is duidelijk. In 2021 werden nog 60 aanrijdingen met dieren geregistreerd, in 2022 waren dat er 58 en in 2023 liep het op tot 63. In 2024 is dat aantal dus bijna verdubbeld. “We zien hier een trend die niet vanzelf zal verdwijnen,” waarschuwt Cuylaerts. “Zowel de veiligheid als de stiptheid van het spoor komen hierdoor onder druk te staan.”

De impact op het treinverkeer is aanzienlijk. De 9.579 minuten vertraging in 2024 komen neer op bijna 160 uur – gemiddeld 26 minuten per dag. Daarnaast moesten 151 treinen worden geannuleerd, verspreid over passagiers-, goederen- en internationale verbindingen. “Dat heeft niet alleen gevolgen voor reizigers,” zegt Cuylaerts, “maar brengt ook een aanzienlijke financiële kost met zich mee voor de spoorsector.”

Vooral Wallonië zwaar getroffen

De meeste aanrijdingen gebeurden in het najaar, met november als uitschieter. In totaal vonden 87 van de 117 incidenten plaats in Wallonië. Vooral de provincie Luik springt eruit, met 35 geregistreerde aanrijdingen. Dat blijkt uit een overzicht per maand en per provincie. De botsingen gebeurden vooral met grotere wilde dieren zoals herten en everzwijnen, maar ook honden en loslopend vee raakten betrokken.

Tijd voor gerichte ingrepen en sensibilisering

Volgens Cuylaerts is het tijd voor gerichte maatregelen op de plaatsen waar het vaak misloopt. “Infrabel beschikt over duidelijke cijfers en informatie. Die moeten gebruikt worden om risicolocaties structureel aan te pakken.”

Ze wijst ook op de gedeelde verantwoordelijkheid van omwonenden en veehouders: “Huisdieren moeten aan de leiband gehouden worden in de buurt van het spoor, en weiden moeten degelijk afgesloten zijn,” zegt Cuylaerts. “Als iedereen zijn rol speelt, kunnen we het aantal incidenten beperken. Het gaat niet alleen om stiptheid, maar ook om dierenleed en de veiligheid van treinbestuurders.”